Întreaga planetă așteaptă un film: TENET, al regizorului Christopher Nolan, pe care presa de peste Ocean îl supranumea până de curând filmul care ar putea salva cinematografia.
Zilele trecute, studioul Warner Bros a făcut mișcarea pe care mulți se așteptau să o facă: a mutat data de lansare a lui Tenet, din 17 iulie în 31 iulie. De ce doar 2 săptămâni? Conform presei străine, studioul nu ar fi avut nicio problemă să amâne lansarea supeproducției chiar și până în vara anului viitor, pentru a se asigura că vor obține un profit cât mai mare de pe urma producției care a costat puțin peste 200 de milioane de dolari. Adică ținteau, evident, pentru încasări de 1 miliard de dolari. Dar au decis să rămână totuși cu data de lansare în luna iulie a acestui an pentru a-l face fericit pe regizorul Nolan. Este cunoscut faptul că britanicul are o influență uriașă, mai ales că de la începutul pandemiei și-a dorit ca filmul său să redeschidă industria. Warner Bros a decis și mutarea lui Wonder Woman 1984 din luna august, în luna octombrie, în speranța că lucrurile se vor mai calma până atunci, ceea ce înseamnă că agenda verii în cinema tocmai s-a schimbat.
De altfel, unul dintre cele mai afectate domenii de pandemia COVID-19 este industria cinematografică și a producției de film. Închisă complet, aproape pe tot globul, pentru prima dată în 100 de ani, industria filmului încearcă din răsputeri să revină pe linia de plutire. În multe țări încep să fie ridicate măsurile de restricție și, ușor, ușor și cinematografele s-au redeschis deja în anumite țări, iar în alte teritorii s-ar putea deschide curând. În România, momentan, nu este nimic oficial, deși toate cinematografele speră să redeschidă în timp util pentru lansarea lui Tenet.
Astfel, Mulan, live-actionul celor de la Disney al celebrei povești, va fi primul mare film care deschide cinematografele, dar cu siguranță Tenet este filmul care poate salva cinematografia, ținând cont cât de așteptat este de către cinefili și faptul că până acum, Nolan a demonstrat că fiecare film al său este un succes financiar asigurat.
Nolan: Cinematografele au nevoie de ajutorul nostru
Christopher Nolan este un regizor cu influență și putere, tocmai de aceea cineastul britanic a scris, la începutul pandemiei, pentru Washington Post, un eseu despre importanța cinematografelor iar în toată această perioadă a făcut presiuni ca Warner Bros. să nu anuleze lansarea mega producției sale, convins fiind că cinefilii vor fi dornici să revină în cinematografe, după atâtea luni în care nu s-au mai putut bucura de această experiență și au stat izolați. ”Cinematografele alcătuiesc o parte vitală din viața socială americană. Ele vor avea nevoie de ajutorul nostru”, așa este intitulat editorialul lui Nolan.
In acest editorial, Nolan vorbește extrem de uman și frumos despre oamenii care țin în viață un cinema, dar pe care rar îi vedem sau la care ne gândim rar când spunem CINEMA, acel loc unde ne ducem cu prietenii să ne simțim bine sau să ne relaxăm.”Când oamenii se gândesc la filme, primele lucruri care le vin în minte sunt starurile de cinema, studiourile, eleganța și strălucirea. Dar industria de film este despre toată lumea: angajații care lucrează la bar, tehnicienii care mânuiesc echipamentele, cei care vând bilete, cei care programează filmele, cei care vând publicitate, dar și oamenii de la curățenie, care fac curat în băi și cinematografe. Oameni simpli, mulți plătiți cu ora, nu cu un salariu fix neapărat, acești oameni își câștigă existența având grijă de unele dintre cele mai democratice adunări publice din societatea noastră . […] Cinematografele sunt locurile unde socializăm, ne întâlnim cu cei apropiați, unde angajații servesc povești mulțimilor care vin să se bucure alături de prieteni, pentru o seară. Ca cineast, munca mea nu poate fi niciodată completă fără acesti lucrători și publicul pe care ei îl întâmpină.”
În editorialul său, Nolan mai vorbește despre faptul că cinematografele stau acum închise, în întuneric, dar vor avea nevoie de sprijinul nostru pentru a le ajuta să redevină acel loc viu, unde oamenii împărtășesc aceeași dorință și același instinct: dorința de a fi împreună.
Analiștii spun că daca Tenet nu va fi lansat acum, atunci întreaga vara cinematografică e compromisă, și nu este vorba numai despre revenitul la cinema. Devine tot mai clar însă, că Tenet va fi lansat vara aceasta, no matter what. Câte mari lanțuri, dar și cinematografe stradale/independente își mai pot permite 1-2 luni cu activitatea complet închisă? Mai mult, un alt aspect important este cât de încrezători vor fi cinefilii să revină în cinematografe, în condiții restrictive, purtând mască pe întreaga durată a filmului? Însă, toți exploatanții fac eforturi și vor să fie pregătiți pentru marea redeschidere, asigurându-și clienții că nu există motive de risc. Din primele studii, publicul este împărțit: jumătate dintre ei abia așteaptă revenirea cât mai curând la cinema, însă cealaltă jumătate este mai rezervată și nu va veni la cinema mai devreme de o lună de la deschiderea oficială a cinematografelor.
Dar haideți să mergem puțin mai departe către povestea filmului, să descoperim de ce este cel mai așteptat film și câteva secrete interesante (când vine vorba de Nolan și filmele sale, totul este învăluit în mister).
Tenet, cel mai scump film realizat de Nolan până acum
Fiecare film realizat de Nolan este o megaproducție în sine. Dar cineastul depășește așteptările cu fiecare nou proiect, iar Tenet este cel mai scump film realizat de regizor, până în acest moment, cu un buget de 205 milioane de dolari, adică mai mult și decât Inception. Tocmai de aceea studiourile Warner Bros. fac tot posibilul să obțină profitul maxim, chiar dacă momentan situația este incertă. Interesant este că cei de la Warner Bros au decis să relanseze Inception, cu ocazia aniversării a 10 ani, chiar pe data la care s-ar fi lansat Tenet, adică 17 iulie. O mișcare bună de marketing, mai ales că o parte dintre cinefili deja au lansat o ipoteză cum că cele două filme ar putea avea o mică legătură sau ar fi plasate în universuri asemănătoare.
După cum știți, bugetele filmelor sale sunt mari și pentru că Nolan filmează aproape toate filmele sale numai cu camere IMAX, așa că nici Tenet nu face excepție, deci probabil că vom avea ocazia să-l vedem și noi, în format IMAX, la Cinema City, dacă lucrurile merg într-un sens pozitiv, iar cinematografele se vor redeschide. Închirierea unei camere IMAX costă între 10.000 și 16.000 de dolari, pe săptămână. Costul aproximativ al unei camere IMAX se ridică la aproximativ 500.000 de dolari, însă aceste camere profesionale nu sunt disponibile pentru vânzare către public, ci doar în industrie.”Cred că IMAX este cel mai bun format de film care a fost inventat vreodată. Este etalonul in industrie, ce trebuie atins de toate celelalte tehnologii” spunea Nolan cu câțiva ani în urmă.
Semnificația titlului
Poate v-ați întrebat care este semnificația titlului, ei bine, Tenet este un palindrom (cuvânt care se citește la fel de la stânga la dreapta și de la dreapta la stânga, având același sens) și poate fi tradus ca dogmă. Ca orice film al lui Nolan, este învăluit în mister, trailerul este ca un puzzle, așa că vom afla exact care este story-ul în momentul în care il vom vedea în cinema. Conform cinemagia.ro, filmul prezintă viața unui om care încearcă să prevină Al Treilea Război Mondial prin intermediul renașterii și călătoriei în timp.
Cum a obținut Robert Pattinson un rol important în film
De când au apărut știrile despre acest proiect, vestea care i-a uimit pe cei mai mulți a fost faptul că Robert Pattinson are un rol secundar important în film. Actorul britanic a schimbat registrul în ultimii ani, fugind tot mai mult de imaginea din Twilight, astfel că și-a clădit cariera cu roluri în filme independente, mici, dar care i-au adus numai laude din parte criticilor și cinefililor, demonstrând că are o forță actoricească și o sensibilitate ce îi permit să joace roluri mult mai profunde. Cu toate astea, scenariul lui Tenet i-a dat multe bătăi de cap. ”Este un film foarte complicat, ca toate filmele lui Chris Nolan. Ca să-l înțelegi cu adevărat este nevoie să-l vezi de mai multe ori. Sincer, nu am nici cea mai mică idee dacă am înțeles, cu adevărat, despre ce este vorba în film.” Cu toate astea, declarațiile sale ar putea fi un PR stunt, tocmai pentru a atrage atenția în jurul filmului. Nolan a spus, într-un interviu acordat celor de la GQ, că ”Pattinson a citit scenariul și l-a înțeles complet, dar a înțeles și faptul că poate fi interpretat în mai multe feluri de către public”. Deci, Tenet ar putea avea mai multe înțelesuri, fiind la latitudinea noastră cum percepem story-ul. Pattinson a povestit că era șomer când a apărut oportunitatea de a lucra cu Nolan. ”Vorbeam la începutul anului trecut cu agentul meu și îmi spunea că nu sunt pe lista niciunui producător. Filmele pe care le-am făcut au fost foarte bine primite de către critici, dar nu prea le-a văzut nimeni, neavând mare succes comercial. Și apoi, peste o săptămână, am primit din senin un apel, în care agentul meu mă întreba dacă vreau să fac parte din următorul film al lui Nolan. Incredibil, cum s-a întâmplat asta?”
John David Washington, următorul star de acțiune al lui Nolan
Dar să vorbim puțin și despre actorul principal, John David Washington, nimeni altul decât fiul celebrului actor Denzel Washington, și pe care l-ați mai văzut în BlacKKKlansman al lui Spike Lee. Actorul în vârstă de 35 de ani a declarat că nu vrea să fie cunoscut doar ca fiul lui Denzel Washington. I-a luat decenii întregi până când a decis să se apuce de actorie, iar când a făcut-o, totul a fost în secret, așa că familia lui nici nu știa că s-a apucat de asta, până când a primit un rol în serialul Ballers, un hit marca HBO. Înainte de a alege actoria, acesta a avut o carieră de succes în fotbal american. Acum, este pe cale să devină unul dintre cele mai interesante staruri și cu siguranță îl vom vedea tot mai des la Hollywood.
Cum a fost aruncat in aer un Boeing 747 pe platourile de filmare pentru că era mai ”eficient” decât tehnologia CGI
Ca să vă faceți o idee de magnitudinea filmelor la care lucreză Nolan, pentru Tenet, regizorul și echipa sa chiar au aruncat in aer un Boeing 747 pentru că era mai eficient așa decât să realizeze scena cu ajutorul tehnologiei CGI.
”Am pornit de la ideea că vom folosi machete în miniatură și piese de decor, combinate cu efecte vizuale, ce ar fi redat scala reală la care ar fi avut loc acțiunea în film. Dar, în timp ce căutam locații de filmat în California, echipa a descoperit o unitate cu avioane vechi. Ne-am făcut calculele și ne-am dat seama că ar fi mai ieftin să cumpărăm un astfel de avion decât să construim machetele și să folosim CGI. Știu, cred că a fost o achiziție de impuls, dar a functionat, iar coordonatorul departamentului de efecte speciale, Scott Fisher, a realizat o treabă excepțională.” a declarat Nolan înr-un interviu acordat revistei Total Film.
E clar că Tenet este un pariu al industriei, dar cu siguranță va fi unul dintre cele mai discutate filme în următoarele luni. Rămâne de văzut cât ne va impresiona, dacă va salva, într-adevăr cinematografia, sau dacă cinefilii au încredere în a reveni la cinema pentru a urmări o poveste grandioasă, spusă de unul dintre cei mai talentați regizori ai generației sale.
[…] luni din an. Previziunile sunt sumbre, iar cel mai așteptat film al anului, Tenet, care era numit filmul care ar putea salva cinematografia, a fost deja amânat de două ori, până pe 12 august. Acum, specialiștii se tem că Tenet ar […]
[…] trecut, TENET, filmul lui Nolan, era considerat a fi filmul care putea salva cinematografia. O analiză interesantă actuală mi s-a părut celor de la The Guardian, care notau faptul că nu […]