Peste o lună, pe 25 aprilie, va avea loc cea de-a 93-a ediție a Premiilor Oscar. Ediția va fi una ținută în condiții speciale, cu transmisii din celebra Gară Union Station și de la Dolby Theatre, iar la ceremonie vor fi prezenți doar nominalizații, invitații lor și prezentatorii. Astfel, vă propun ca în această lună să descoperim poveștile extraordinare ale nominalizaților din acest an și voi începe cu cele 8 filme nominalizate pentru Cel mai bun Film la Premiile Oscar 2021. Luăm startul cu Mank, filmul cu cele mai multe nominalizări din acest an.
”You can’t capture a man’s life in two hours. The best you can hope for is an impression.” (Mank, r: David Fincher)
Înainte de a vorbi despre filmul Mank, trebuie să ne întoarcem puțin în timp și să ne uităm la istoria cinematografiei și unul dintre cele mai influente filme. Citizen Kane este considerat drept cel mai bun film realizat vreodată, ales pe prima poziție de către Institutul American de Film. Regizat de Orson Welles în 1941, când acesta avea doar 24 de ani, nu a fost un succes de box-office, dar cu trecerea timpului acesta și-a întărit statutul de capodoperă cinematografică datorită inovațiilor și stilului nou cinematografic, dar și al unui fir narativ complet nou pentru Hollywood. Așa cum vă puteți imagina, realizarea acestui film nu a fost deloc ușoară, din niciun punct de vedere, iar povestea scenariului este la fel de interesantă. Poate fi un film perfect? Ce înseamnă perfecțiunea în artă, când ea este atât de subiectivă privitorului?
Mank este un film biografic, regizat de David Fincher, după un scenariu semnat de tătăl său Jack Fincher, despre Herman J. Mankiewicz și aventura sa tumultoasă în a scrie scenariul lui Citizen Kane, ce avea să devină diamantul producțiilor de la Hollywood. Filmul a primit 10 nominalizări la premiile Oscar în acest an, în toate categoriile importante și poate fi considerat unul dintre favoriții din acest an, mai ales că Hollywood-ul se iubește pe sine :).
Mankiewicz a fost un scenarist genial, dar acaparat de vicii și probleme, care este responsabil pentru aducerea structurii narative revoluționare, neliniare și a portretului coroziv al bogăției și puterii, în centrul unui film. Filmul lui Fincher ne arată cum scenariul pentru Citizen Kane a devenit capodopera lui Mank, din mintea sa plină de temeri și anxietăți, iar regizorul american merge atât de departe încât induce ideea că Welles, de fapt, nu a avut o contribuție așa mare în a scrie scenariul, ci doar a completat opera lui Mankiewicz. Deziluzionat până la autodistrugere, Mank găsește un nou scop în viață după ce observă că Hollywood-ul influențează alegerile guvernatorilor. Iar filmul lui Fincher ne duce în culisele uneia dintre cele mai fascinante povești de la Hollywood.
Pentru mine, David Fincher este părintele thriller-ului contemporan, cu o capacitate extraordinară de a îmbina un scenariu inteligent, cu un stil vizual desăvârșit, alături de suspans și dialoguri inteligente. Sigur, și-a ales mereu cu atenție actorii, ceea ce a oferit un plus de valoare filmelor sale. Dar Mank este complet distinct față de operele sale anterioare.
Fincher declara că își dorea să devină regizor de la 8 ani, iar tatăl său a fost cel care i-a insuflat pasiunea pentru cinema, arătându-i mereu filme valoroase. Culmea, înainte, dar și în timpul carierei de succes de la Hollywood, Fincher și-a consolidat un nume serios în industria entertainmentului, fiind regizor de reclame sau videoclipuri. A lucrat cu nume precum Madonna, Justin Timberlake, George Michael, The Rolling Stones, Michael Jackson și branduri ca HP, Calvin Klein, Levi’s, Nike și mulți alții. Primul său proiect cinematografic a fost Alien 3.
David Fincher este un regizor cu o cultură vastă, inteligent, considerat de multe ori dificil pentru că nu face rabat la calitate, împinge limitele actorilor cu care lucrează și se ambiționează să-și ducă viziunea la bun sfârșit. Ne-a oferit de-a lungul timpului filme inteligente, cu substanță și celebre precum Se7en, Zodiac, The Curious Case of Benjamin Button, Gone Girl, Fight Club, Panic Room, preferând genul thriller. Însă, cu Mank, ne-a arătat valoarea sa la superlativ, complexitatea și maturitatea la care a ajuns după o carieră de 30 de ani.
Fincher a fost obsedat de acest proiect, pe care l-a nutrit timp de 30 de ani. ”Herman Manckiewicz a fost o vocea care a pavat drumul istoric al Hollywood-ului. Iar speranța mea este că oamenii se vor bucura descoperind povestea unui spirit al generației sale, care într-un fel a fost uitat și nu a avut parte de momentul său de glorie, cu adevărat” spunea David Fincher într-un interviu amplu oferit publicației Variety.
Mank este produs de Netflix, fiind disponibil pe platformă de la finele anului trecut. Este un film neconvențional pentru epoca actuală, fiind filmat alb-negru și cu artă cinematografică specifică epocii despre care vorbește, ca un omagiu adus geniilor care au făcut posibilă realizarea lui Citizen Kane, revoluționar din foarte multe puncte de vedere, dar mai ales al tehnicii cinematografice. Sigur, filmul lui Fincher se adresează unui public limitat, aparent greoi pentru cei care sunt obișnuiți cu un stil comercial. Sfatul meu este să vedeți Citizen Kane înainte, pentru a înțelege mai bine cine sunt personajele reale din film, dar și toate trimiterile, pe care nici măcar toți cinefilii avizați nu reușesc să le identifice din prima vizionare. Dar vă invit să îi dați o șansă și să pătrundeți într-un alt tip de lume, atât socială sau creativă, cât și cinematografică.
Mank, de asemenea, pare să reînvie o dezbatere acerbă cu privire la conceptul de film de autor. Dacă filmul este cu adevărat un mediu pentru regizor, atunci cine primește meritul pentru o capodoperă? Aceasta este o dezbatere care s-a învârtit în jurul „Citizen Kane” aproape de când a ajuns în cinematografe în 1941. Acest lucru se datorează în mare măsură faptului că Welles nu a jucat doar în film: el l-a regizat, produs și co-scris, la doar 24 de ani, fără să fi realizat alt film înainte, primid mână liberă din partea studioului RKO.
Dar Welles nu a scris singur scenariul, iar povestea filmului regizat de David Fincher aduce în lumină contribuția semnificativă a lui Mankiewicz, a cărui relație complexă cu mogulul William Randolph Hearst a fost sursă de inspirație pentru film, baronul Kane fiind puternic inspirat din viața lui. Asemănările izbitoare au dus la o adevărată luptă între creatori și producători, cei din urmă temându-se să nu îl infurie pe marele Hearst. Filmul lui Fincher ne duce înapoi în epoca fascinată a anilor `30, când se făcea marea trecere de la filmul mut la filmele cu sunet, dar și jocurile de culise dintre cei mai influenți oameni de la Hollywood de la acel moment și politica. Cumva, Mank este actual în epoca fake-news-ului, în care diverse imperii media acționează în funcție de anumite interese politice.
„Nu cunosc pe nimeni care să facă filme care să fie preocupat de a fi autor”, spune regizorul în vârstă de 58 de ani. Regizorul american a mers mai departe explicând că rareori se întâmplă ca un film să iasă exact așa cum creatorul său l-a gândit. De asemenea, acesta consideră că cinematografia își datorează populariatea mai mult comercialului decât operelor complexe, din păcate. ”Este un miracol când un film iese așa cum îl aveai tu în minte, de cele mai multe ori însă nu se întâmplă”.
Așa că putem spune că faptul că Mank a primit undă verde este un miracol, fiind un proiect atât de nișat. De altfel, aproape că a fost la un pas ca acest proiect să nu fie realizat. Povestea începe în urmă cu 30 de ani, când atașati de acest proiect ar fi fost Kevin Spacey în rolul principal și Jodie Foster în rolul actriței Marion Davies. Scenariul era scris chiar de tătăl său Jack Fincher. Filmul urma să fie produs de studioul Polygam, dar producătorii erau nemulțumiți și reticenți la ideea lui Fincher de a-l face alb-negru, un omagiu adus regizorului de imagine al lui Citizen Kane, Gregg Toland, modul lui de filmare fiind revoluționar la acel moment. Au trecut 30 de ani de la acel moment, între timp tatăl lui Fincher s-a stins din viață, dar Fincher nu a renunțat la unul dintre proiectele sale de vis. În această perioadă, regizorul american a făcut alte filme de succes precum The Curious Case of Benajim Button sau The Social Network. În ultimii ani, a colaborat cu Netflix la serialul Mindhunter, lăudat de critici și apreciat de cinefili, ceea ce a dus la o nouă colaborare cu platforma de streaming. Cei de la Netflix nu au avut nicio problemă cu faptul că Fincher dorea să facă acest film alb-negru, din contră, mai ales că în ultimii ani, Netflix a dorit foarte tare să se poziționeze ca un jucător important ce produce filme aclamate, de Oscar, nu doar producții comerciale. ”Nu am avut nicio emoție pentru că este vorba de David Fincher, unul dintre cei mai buni cineaști din lume. Știam câți ani a lucrat la acest proiect, cât de important este pentru el, iar asta ne-a entuziasmat” a declarat vicepreședintele Netflix, Scott Scuber. La finalul anului 2019, filmările au luat start, cu Gary Oldman în rolul principal, Amanda Seyfried în rolul lui Marion Davies, iar Charles Dance îl portretiza pe Hearst.
CITEȘTE ȘI: PREMIILE OSCAR 2021. Momentele istorice, surprizele și controversele nominalizărilor din acest an
Tatăl lui David Fincher, Jack, a fost un jurnalist de succes, care mai apoi și-a îndreptat atenția către scenarii de filme. Dintre toate, cel despre scenariul lui Citizen Kane i-a atras cel mai mult atenția fiului său. Inițial, i se părea că povestea nu va interesa, că moștenirea lui Citizen Kane este mult mai mare și nu era despre cine l-a scris și cât merit a primit pentru asta. Dar, în timp, scenariul filmului Mank se creiona tot mai subtil și povestea căpăta substanță. Mankiewicz devenea tot mai interesant, la fel și background-ul său, mai ales din prisma relației sale complexe cu mogulul Hearst, dar și dorința de a scrie scenariul așa cum și l-a dorit, fără modificări din cauza presiunilor studioului. De fapt, esența filmului, și probabil ceea ce i-a suscitat interesul lui Fincher, este dorința de a atinge perfecțiunea. Fincher s-a regăsit, fiind notoriu faptul că este un regizor exigent, care își pune starurile să repete dubla de zeci de ori până când consideră el că s-a atins nivelul perfecțiunii din acea scenă.
Fincher și-a găsit starul perfect: Gary Oldman. Deși Gary Oldman era mai în vârstă cu 20 de ani decât personajul său la momentul respectiv, Fincher nu a dorit niciun fel de artificiu, mizând pe talentul unui actor autentic așa cum este Oldman. Vă spun că nici nu putea fi alt actor mai potrivit: Oldman oferă unul dintre cele mai bune roluri din cariera sa, jonglează perfect cu imperfecțiunile personajului său, pe care poate că nu-l îndrăgești la început, dar suma viciilor sale este mai mică decât suma calităților sale morale.
Fincher a filmat cu camere digitale, iar în post-producție a lucrat cu echipa sa pentru a-i oferi aerul de atuenticitate al unui film alb-negru ca și cum ar fi fost filmat în Epoca de Aur a Hollywood-ului. Mai mult, toți cei implicați au avut o atentie deosebită la detalii, asigurându-se că fiecare piesă de decor se va integra perfect în epoca respectivă. Marele său truc este aici să imite stilul unui film vechi de la Hollywood, folosind tehnici specifice epocii, cum ar fi proiecția din spate, imagini mate și sunetul mono al zgârieturilor de pe peliculă, un efect adăugat în post-producție pentru autenticitate. Cu toate acestea, în mod crucial, Fincher continuă să fie unul dintre cei mai importanți susținători ai filmului digital.
Mank reprezintă cel mai mare efort din cariera lui Fincher, un film total distinct, dar prin care ne arată subtilitatea talentului său și care-i cimentează locul printre marii cineaști ai epocii moderne la Hollywood. Nu este un film perfect, și nici nu este totalmente exact din punct de vedere istoric. Dar ambiția lui Fincher pentru a atinge perfecțiunea este de admirat și eforturile sale nu pot fi trecute cu vederea. Îți trebuie curaj să faci ceva împotriva curentului, așa cum le-a trebuit la vremea respectivă lui Welles și Mank, iar din acest curaj se nasc adevăratele bijuterii artistice.
Mank are mari șanse să câștige mai multe premii Oscar din cele 10 categorii nominalizate, pe care le regăsiti mai jos:
Cel mai bun film
Cel mai bun actor
Cel mai bun regizor
Cea mai bună actriță în rol secundar
Cel mai bun sunet
Cele mai bune decoruri
Cea mai bună coloană sonoră
Cel mai bun machiaj
Cele mai bune costume
Cea mai bună imagine
Sursă foto: Netflix
[…] CITEȘTE ȘI: DRUMUL SPRE OSCAR. Mank, filmul cu cele mai multe nominalizări din acest an: călătoria de 30 de ani a lui David Finc… […]
[…] CITEȘTE ȘI: DRUMUL SPRE OSCAR. Mank, filmul cu cele mai multe nominalizări din acest an: călătoria de 30 de ani a lui David Finc… […]