GLOBURILE DE AUR 2021. Momentele care au scris istorie și controversele acestei ediții

Ediția din 2021 a Globurilor de Aur a fost atipică și surprinzătoare din multe puncte de vedere. Desfășurată fără public, ceremonia a fost prezentată de pe ambele coaste, intr-o premieră, Tina Fey fiind în New York, iar Amy Poehler în Los Angeles. Din pacate, au fost multe probleme tehnice in timpul galei, conexiuni pe Zoom picate, discursuri intrerupte din motive tehnie, probleme ce au reflectat cumva intregul an care a trecut, amorteala pe care o traim de un an de zile. Evenimentul a fost sub semnul diversității, una dintre cele mai mari probleme de la Hollywood, pe care atât Academia Americană de Film și Asociația Presei Stăine de la Hollywood (HFPA), care acordă premiile Globurilor de Aur, încearcă din răsputeri să o rezolve, după ani întregi de critici aduse la adresa lor și a faptului că industria de la Hollywood nu oferă șanse egale persoanelor de culoare, femeilor sau altor naționalități. Dar vă propun ca înainte să trecem la capitolul controverselor din acest an, să vă prezint câteva momente care au spart bariere și au scris istorie.

Chadwick Boseman, primul actor de culoare recompensat post mortem cu Globul de Aur

Chadwmick Boseman, cunoscut publicului larg din Black Panther, a lăsat moștenire două roluri cu care și-a uimit fanii. Unul dintre ele este cel din drama Ma Rainey s Black Bottom, realizată de Netflix. Încă de la primele vizionări, actorul a fost lăudat intens pentru interpretarea sa puternică, plină de suflet și durere. Vestea morții sale a cutremurat întreaga lume, fiind un soc, pentru că actorul a ținut ascunsă lupta sa cu cancerul. Boseman a murit de cancer la colon, la 43 de ani, în august 2020. Duminică noapte, acesta a devenit primul actor de culoare din istorie recompensat post mortem cu un Glob de Aur, acesta fiind și ultimul său rol. Soția sa, Taylor Simone Ledward, a fost cea care a acceptat premiul, oferind și un discurs emoționant:”El i-ar fi mulțumit lui Dumnezeu, părinților lui, strămoșilor pentru îndrumare și sacrificiu. Ar fi mulțumit întregii sale echipe și colegilor de breaslă […] Ar fi ținut un discurs în care ar fi zis lucruri minunate, ceva inspirațional, care să amplifice vocea noastră interioară, care ne spune mereu să mergem mai departe, care te îndrumă către ceea ce ești menit cu adevărat.

This image released by Netflix shows Michael Potts, from left, Chadwick Boseman and Colman Domingo in „Ma Rainey’s Black Bottom.” Boseman won the award for best actor in a motion picture drama at the Golden Globes on Sunday, Feb. 28, 2021. (David Lee/Netflix via AP)


Chloe Zhao, a doua femeie premiată cu Globul de Aur pentru cea mai bună regie


Hollywood-ul are o mare problemă cu reprezentarea și includerea femeilor în industrie, în continuare fiind prea puține femei care regizează. Lucrurile par însă să se schimbe câte un pic, dovadă fiind faptul că anul acesta Chloe Zhao, cea care semnează regia dramei Nomadland, a primit Globul de Aur pentru regie, fiind doar a doua femeie din istorie care câștigă la această categorie, și prima de culoare. De asemenea, filmul Nomadland a primit și trofeul pentru cel mai bun film de dramă, marcând o nouă reușită pentru echipă, fiind primul film regizat de o femeie care câștigă marele trofeu.

Chloe Zhao, de origine asiatică, a fost regizor, scenarist și producător al apreciatului film Nomadland, așa că devine cea mai premiată cineastă într-un singur sezon de premii și festivități. În momentul decernării, aceasta a spus în discursul său: „Nomadland este esențial pentru mine, un pelerinaj prin durere și vindecare. Așadar, pentru toți cei care au trecut prin această călătorie dificilă și frumoasă la un moment dat în viața lor, acest film este pentru ei. Nu ne luăm la revedere, ne spunem „Ne vedem pe drum”. Nomadland a devenit favorit și la Premiile Oscar, atât pentru regie, cât și pentru cel mai bun film. Rămâne să vedem însă care vor fi alegerile Academiei, atât la nominalizări, pe 15 martie, cât și la decernarea premiilor, ce va avea loc pe 25 aprilie

Puternic afectată de scandalurile din ultimii ani, anul acesta, Asociația Presei Străine de la Hollywood a nominalizat trei femei regizor la categoria cea mai bună regie, mai mult ca niciodată, ceea ce a marcat încă o premieră. Cele trei cineaste sunt Chloe Zhao (Nomadland), Emerald Fennell (Promising Young Woman), Regina King (One Night in Miami).

Andra Day a fost premiată pentru cea mai bună actriță într-un film de dramă, pentru The United States versus Billie Holiday, produs de Hulu. Astfel, a devenit prima actriță de culoare din ultimii 35 de ani care câștigă în această categorie (anterior, Whoopi Goldberg câștigase acest trofeu pentru filmul The Color Purple)

Asociația Presei Străine de la Hollywood (HFPA), în mijocul celui mai mare scandal din istoria sa

Așa cum ziceam la începutul articolului, această ediție a fost umbrită însă și de multe scandaluri ce vizează HFPA. Chiar cu câteva ore înainte de decernarea premiilor, pe Twitter a devenit trending topicul #TimesUpGlobes, în care utilizatorii susțineau că ”o schimbare doar de fațadă nu este suficientă”. Asta vine în urma unei dezvăluiri făcute de Los Angeles Time, chiar cu câteva zile înainte de cea de-a 78-a ediție, despre cine sunt acești membri care oferă Globurile de Aur. Asociația Presei Stăine de la Hollywood este formată din aproape 90 de jurnaliști, însă printre ei nu se află nicio persoană de culoare. Problema diversității este una majoră la Hollywood, iar din 1944 de când sunt oferite aceste premii, puține lucruri s-au schimbat în cadrul HFPA. Printre membri, se numără și jurnaliști importanți de la publicații precum La Republica, din Italia, sau El Pais, din Spania, dar și jurnaliști ale unor publicații obscure. ”Unii dintre ei lucrează la niște publicații de care nu am auzit niciodată” a declarat un un publicist care a lucrat de curând cu un mare studio, dar care nu poate dezvălui numele clientului său.

Povestea a fost declanșată de respingerea unui proces antitrust din partea jurnalistei norvegiene Kjersti Flaa, care a acuzat organizația de o „cultură a corupției” și a susținut că „organizația scutită de taxe funcționează ca un fel de cartel, interzicând solicitanți calificați – inclusiv ea însăși – și monopolizarea accesului la presă în timp ce subvenționează în mod necorespunzător veniturile membrilor săi. ”

Asociația are tot felul de personaje excentrice, printre care un fost bodybuilder rus care a jucat și în câteva filme, dar de exemplu, nu există niciun membru afro-american. Într-o declarație recentă, aceștia au recunoscut că sunt conștienți de această problemă și că vor lua măsuri. O altă critică adusă a fost faptul că între filmele nominalizate la categoriile drama/comedie-musical nu s-a regăsit niciun titlu dintre filmele cu actori de culoare foarte apreciate anul acesta de către critici, printre care “Da 5 Bloods,” “Judas and the Black Messiah” sau “Ma Rainey’s Black Bottom”. De asemenea, au fost criticate deciziile de a nominaliza filmul Music, deubtul regizoral al cântăreței Sia, care a stârnit uriașe controverse, dar și a serialului Emily în Paris, foarte popular în rândul fanilor, dar nu foarte iubit de către critici.

Întrebat despre aceste critici, un reprezentant a spus: „Nu controlăm voturile individuale ale membrilor noștri”, adăugând: „Căutăm să construim înțelegere culturală prin film și TV și să recunoaștem modul în care puterea povestirii creative poate educa oamenii din întreaga lume, inclusiv probleme de rasă, reprezentare și orientare. „

Cine sunt acești oameni, cu atâta putere și pe care nimeni nu prea îi întreabă nimic? Foarte mulți membri sunt în vârstă, iar cei care au interactionat cu ei spun că deseori au avut neplăcerea să descopere că nu toți urmăreau filmele până la capăt, adormeau în timpul screening-urilor, ba chiar se mai și certau între ei în timpul anumitor conferințe. Aproape toți mai obțin venituri și din alte părți, pentru a-și spori încăsările financiare. Unii dintre ei și-au vândut anumite obiecte de valoare pe care le-au primit drept cadou de la studiouri sau celebrități.

De-a lungul istoriei sale, HFPA și-a menținut în mod constant dimensiunile reduse, cu puțini membri. În octombrie, grupul a admis trei noi membri, dar doi dintre ei au murit în același an. HFPA a susținut de multă vreme că își menține cercul restrâns pentru a-și gestiona evenimentele și conferințele de presă. Cu toate acestea, în memoriile sale din 2014, fostul președinte Philip Berk a recunoscut: „Protecționismul nostru teritorial a fost într-adevăr dus la extrem”. Cumva membrii actuali au făcut un zid în jurul lor, alegându-și după anumite interese noii membri și respingându-i fără temei pe alții. Un reprezentant a spus franc că anumiți membri nu sunt jurnaliși cu adevărat, dar au fost admiși pentru că nu reprezintă o amenințare. În anii 90, jurnalista franceză Claudine Mulard de la Le Monde a încercat de trei ori să se înscrie în HFPA. De fiecare dată a fost respinsă fără să i se ofere o explicație pentru această decizie.

Problema a fost adresată chiar în timpul ceremoniei, de către gazdele evenimentului, Tina Fey și Amy Poehler, care i-au cam luat peste picior și le-au spus verde în față celor de HFPA mai în glumă, mai în serios, că trebuie de urgent să rezolve problema diversității.

Cumva, tot scandalul acesta a reușit să umbrească reușitele extraordinare pe care vi le-am menționat în prima parte a articolului. Sunt oferite cu adevărat aceste premii pentru că membri au votat fiind convinși că aceste filme și cineaști au meritat pe deplin? Sau a fost o încercare de a rezolva la suprafață cea mai gravă problemă, care aproape că produce o implozie în rândul membrilor Asociației Presei Străine? Aceste probleme de identitate și reprezentare socială sau culturală nu se vor schimba doar prin acordarea unor premii, mai mult sau mai puțin meritate unor cineaști de culoare sau de gen feminin. Situația se va schimba, cu adevărat, la nivel de industrie, când lucrurile se vor mișca într-un mod realistic în toate aspectele: vor fi mai multe scenarii scrise de și despre persoane de culoare, producătorii vor investi și vor da undă verde mai multor proiecte scrise si regizate de femei, astfel încât să existe o reprezentare firească și naturală. Este cunoscută lupta femeilor pentru scaunul de regizor. Multe au pierdut șansa de a regiza filme importante pentru că era considerat că nu pot duce în spate o astfel de muncă complexă sau pur și simplu pentru că, așa cum se întamplă în multe domenii, femeile au fost discriminate, cele mai multe oportunități fiind oferite bărbatilor.

Scandalurile din ultimii ani par să fi produs mișcări importante, dar tot este trist că oamenii reacționează doar atunci când li se atrage atenția sau când se naște o controversă. Mai este mult până când această industrie își va repara greșelile perpetuate zeci de ani la rând, dar există speranță…atât pentru cineaști, cât și pentru cinefilii din toate colțurile lumii, de orice rasă, care se vor simți reprezentați. Iar aceste minți creative cu siguranță vor avea un impact asupra Hollywood-ului, oferindu-ne și un alt tip de artă cinematografică.

Adela
Bun venit pe blog, numele meu este Adela și vă invit să pornim într-o aventura cinematografică.

CITEȘTE ȘI

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din Filme 2021