Cum se produc trailerele la Hollywood

In industria cinematografică, trailerele au devenit o artă în sine, dar și un puternic tool de promovare. Inclusiv acest domeniu a evoluat foarte mult în ultimele decenii, trailerele devenind din ce în ce mai spectaculoase. Recunosc, am avut o perioadă în care, atunci când mergeam la cinema, voiam sa ajung în sală mai devreme ca să apuc să mă bucur de ele la cea mai bună calitate, la fel ca și filmele, le trăiești altfel atunci când le vezi pe marele ecran.

Apreciez eforturile și munca depusă de toate echipele implicate și sunt conștientă că în spate stau zeci sau sute de ore de muncă pentru ca acel clip de 2-3 minute să devină viral, să stârnească interesul fanilor suficient de mult încât să îi aducă în sălile de cinema la momentul lansării. Acela e primul moment de conexiune, care te face să zici ”da, interesant, vreau să văd acest film”.

Poate că nu vă vine să credeți, dar primul trailer realizat vreodată pentru un film, a fost făcut cu mai bine de 100 de ani în urmă în 1913. În acei 108 ani de când industria cinematografică a creat acest instrument de promovare, evoluția lui a fost în oglindă cu evoluția tehnologică de la Hollywood. La fel ca și producțiile, trailerele au devenit din ce în ce mai complexe și mai spectaculoase. Sigur, nu totul se rezumă la spectacol, mai ales când vorbim de genuri diferite, de la horror-uri la filme istorice sau drame intime. Evident, fiecare gen are și o rețetă specifică a trailerului.

Foto. arhiva personala Nicolae Constantin

În 2021, cel mai urmărit trailer de film a fost Spider-Man: No Way Home – 355.5 milioane de vizualizări în primele 24 de ore de la lansare, ceea ce înseamnă că a bătut și recordul deținut anterior de super producția Avengers: Endgame, ce înregistrase 289 de milioane de vizualizări în primele 24 de ore. Așadar, avem și un indiciu despre ce tip de trailer este cel mai popular, pentru ce tip de producții, evident, și aici, imperiul Disney mai câștigă o bătălie (aici puteți găsi o listă cu cele mai vizualizate trailere all-time).

Dar, haideți să intrăm puțin în culisele realizării unui trailer, pentru că mi se pare fascinantă și această arie a industriei de film, care nu trebuie trecută cu vederea și în care se investește foarte mult timp, dar și talent.

CITEȘTE ȘI: 20 de scene excepționale din filmele mele preferate – Partea I

Studiourile de film alocă bugete din ce în ce mai mari și pentru trailere, pentru că sunt conștienți că dacă un trailer va stârni suficientă vâlvă în online și ulterior se viralizează, și biletele de film se vor vinde ”ca pâinea caldă”.

Dar, cine sunt cei care le creează? ”Majoritatea trailerelor de filme sunt create de „case de trailer” independente. Aceștia sunt furnizori angajați de studio sau distribuitor pentru a crea un trailer care vinde elementele cheie ale filmului (de exemplu, distribuție, ton, glume și momente dinamice vizual) publicului țintă. De obicei, acestea vor fi furnizate cu o copie brută a filmului, din care aleg ce au nevoie. Adesea, mai mulți furnizori diferiți vor lucra independent la diferite versiuni ale unui trailer, iar apoi studioul va alege una pe baza unui amestec al gusturilor lor personale, a contribuțiilor producătorilor de film și a cercetării de piață” ne-a povestit Nicolae Constantin, inginer de sunet la unul dintre cele mai mari studiouri de film din lume – Warner Brothers – care a lucrat inclusiv la realizarea unor trailere pentru blockbustere precum Aquaman, dar și filme horror de succes precum Annabelle, IT sau seria The Conjuring.

Foto: Arhiva personala Nicolae Constantin

Probabil că ați remarcat că în cazul anumitor filme, mai ales blockbustere intens așteptate de către fani sau producții cu sute de milioane de dolari în spate, studiourile aleg să lanseze un prim trailer (teaser) în timp ce filmările încă au loc sau se intră în faza de post-producție. ”Dacă filmul are deja o dată de lansare, adică în viitorul apropiat, atunci trailerul va fi creat în timp ce filmul încă se filmează. Acest lucru implică uneori programarea timpurie a scenelor care ar putea fi adecvate pentru utilizare în trailer. De asemenea, explică de ce, prea des, trailerele conțin anumite dialoguri sau scene care nu ajung în filmul propriu-zis” a mai spus acesta.

Aici, se naște o altă discuție interesantă: cum se aleg scenele ce vor fi incluse in trailer și cât durează. ”Când te apuci de trailer, cea mai mare parte a filmului a fost filmată, așa că editorul a avut multe imagini cu care să lucreze. Depinde de genul filmului, pentru un horror poți lucra și câteva luni. Pot spune că 6 luni este o perioadă rezonabilă de timp pentru a face editarea și realiza efecte speciale in post-producție.”

De multe ori, s-a creat percepția greșită că studiourile filmează întâi scenele importante, ca apoi să poată fi incluse și în trailer. În realitate, nu se întâmplă așa, programul de filmare fiind construit cu totul altfel, ba chiar de multe ori se începe cu scene simple, nu foarte costisitoare, ca mai apoi să se treacă și la scene complexe, inclusiv din punct de vedere financiar, lucru care ajută și la construirea unui nucleu înainte de a trece la filmarea celor mai importante părți.

”Fiecare proces de realizare a filmului este conceput din 3 părți: Planificare (pre-producție), Filmare (producție), Editare (post-producție). Trailerul este creat între pașii 2 și 3. Acum vine partea interesantă, filmele cu buget mare sunt întotdeauna legate de aspectele financiare și acesta este motivul pentru care sunt lansate la date importante. Datele de lansare ale trailerelor sunt alese astfel incât să beneficieze de potențialul maxim pentru a crește popularitatea și interesul spectatorilor cu mult înainte de data lansării” ne-a mai povestit Nicolae Constantin.

Tocmai pentru că trailerul a devenit o componentă atât de vitală în procesul de marketing al unui film, studiourile alocă bugete uriașe pentru asta, astfel încât un trailer poate ajunge să coste milioane de dolari. ”Realizarea unui trailer poate să coste de la câteva sute de mii de dolari până la ,ocazional, mai mult de un milion de dolari pentru un film mediu cu buget mare. Pare incredibil, dar am lucrat la trailere unde producătorii au cheltuit un milion de dolari doar pentru o licența, pentru a folosi o melodie a unor artisti celebri precum Beyonce sau Rolling Stones. Filmele care nu folosesc foarte multe efecte VFX complexe vor avea, desigur, trailere în mod corespunzător mai puțin costisitoare, așa că studiourile nu vor investi foarte multe in acest tool. Pentru filmele cu buget mai mic, pentru care se fac maxim una sau două versiuni de trailer, bugetul poate fi de la 15.000 de dolari până la 25.000 de dolari, totul inclus”.

Sursa: arhiva personala Nicolae Constantin



Daca ați observat, trailerele pentru filmele horror, fac parte din „liga lor”, horror-ul fiind un gen care îți permite să te joci cu multe elemente. Filme precum IT sau The Nun (parte a francizei The Conjuring) au avut parte de bugete consistente, prin urmare s-a investit și în trailere acestora. Procesul de a crea suspans, de a selecta imaginile potrivite, dar mai ales sunetele potrivite este poate mai complex. Evident, totul pornește de la strategia de marketing și poziționarea filmului pe care le realizeaza departamentul de publicitate creativă al studioului, care apoi transmite un brief către agențiile specializate.

L-am întrebat pe Nicolae mai multe despre acest proces. ”Trailerele vor suferi mai multe modificări pe baza notelor de la client, de obicei directorii studioului. Studioul va plăti pentru aceste reduceri și revizuiri. În cele din urmă, un trailer câștigător va fi selectat și folosit în campanie. Procesul este complicat din mai multe motive. Efectele vizuale sunt rareori terminate în pas cu producția și astfel scene întregi care au fost filmate nu vor părea finalizate, așa că este posibil ca anumite scene să nu reprezinte produsul final. În cele din urmă, există un sistem bizantin de aprobări care variază de la șefi de divizie la directori până la producători și realizatori de film. Un trailer, ca un film, este atât artistic, cât și comercial și diferiți oameni vor avea inevitabil un punct de vedere puternic despre cum ar trebui să arate. Aceste diferențe de opinie încetinesc procesul și uneori duc la trailere mai puțin decât optime – și prin asta vreau să spun că un trailer poate „testa” bine cu publicul în cercetare, dar poate să nu fie cel selectat deoarece cineva cu influență a ales să folosească altul. Acest lucru este oarecum obișnuit cu regizorii și talentele de top (James Cameron, Steven Spielberg, Zack Snyder, James Wan etc.). Pe partea creativă, există numeroase abordări pentru a monta un trailer . Există cu siguranță o doză sănătoasă de creativitate care este necesară, dar majoritatea editorilor înțeleg ce funcționează și, prin urmare, se limitează la niște construcții încercate și adevărate. Ceea ce separă binele de mediocru este o atenție la detalii, o înțelegere a meșteșugului și o intuiție despre ceea ce captivează atenția oamenilor. Cele care spun o poveste și transmit o stare de spirit fără a atrage atenția publicului asupra tehnicilor subtile folosite (adică scufundă publicul complet) sunt cele cu adevărat remarcabile. Când poți crea un trailer alături de profesioniști din industrie – oameni care evaluează aceste lucruri zi de zi – știi că ai un câștigător. Iar când ai în spate un studio ca Warner Bros care îți poate oferi orice în această industrie și îți satisface orice moft..e aproape imposibil sa nu iasă ceva bine și.. cum zic americanii „this shit is dope” 😁”


Sunt câteva trailere care se deosebesc de toate celelalte, prin modul în care au fost realizate, dar mai ales prin ceea ce au ales realizatorii să transmită, ce emoție reușeste să te facă să simți. Țin minte că atunci când s-a lansat Joker, lucram pentru unul dintre cele mai mari lanțuri de cinema din România. Si aveam biroul în cinema, direct, așa că de fiecare dată când auzeam că începe trailerul de la Joker, îmi venea să mă ridic de la birou și să mă aduc să arunc un ochi în sală, să-l văd. Iar de fiecare dată când il prindeam pe plasmele din cinema, mă opream și mă uitam până la capăt.

Aveam aceeași reacție de fiecare dată când era difuzat, la fel și în cazul trailerului de la Blade Runner 2049 – ambele trailere le-aș fi văzut în buclă, pe repeat. Așa cum spuneam în debutul acestui articol, procesul de realizare a unui trailer a evolut mult, dar a adus și noi provocări. Dacă la începuturi, un trailer era destinat vizionării exclusiv în cinema, astăzi, a devenit principala modalitate prin care aflăm despre un film, oriunde, oricând, pentru ca lumea largă a internetului a reușit să aducă sute de milioane de oameni aproape, din toată lumea, în același timp. Inclusiv lansarea unui trailer a devenit un fenomen în sine, pentru care este gândită o campanie de marketing specială: diverse tease-uri in social media care anunță data și ora, lansarea concomitentă în diverse teritorii etc.

Sursa foto: arhiva personala Nicolae Constantin

Trailerul pentru Spider-Man: No Way Home (film care rulează acum în cinematografele din România și doboară recorduri la nivel mondial) a fost lansat cu surle și trâmbițe la CinemaCon, in exclusivitate pentru cei prezenți, iar în aceeași seară, a fost disponibil și online, viralizându-se rapid, ca în doar câteva zile să intre in Cartea Recordurilor.

”Azi, trailerele pot fi vizionate oricând, oriunde și pe orice dispozitiv. Nu există un instrument mai important în luptă pentru a obține atențiaspectatorului și a-l ține cu ochii lipiți de ecrane. Crearea unui trailer grozav este o formă de artă. Trebuie să comunice povestea, valoarea producției și, mai important, tonul filmului, totul în mai puțin de trei minute. Acesta este modul în care toate filmele salută lumea. Un trailer perfect are un simț al ritmului care propulsează publicul prin povestea filmului și ajută la crearea entuziasmului. Acea perfecțiune este greu de creat”, a mai completat Nicolae Constantin, unul dintre oamenii din această frumoasă industrie care și-a văzut visul cu ochii.

Cum este să lucrezi la unul dintre cele mai mari studiouri de film? ” Îți spune sincer, nu m-am gândit niciodată că voi ajunge sa lucrez pentru un studio ca Warner Bros, a fost visul meu de mic copil, experienta însă se face în timp, dar ca să te menții sus de fiecare data e nevoie sa fii cât mai creativ și sa ai o imaginație dincolo de limitele admise. Pentru ca fiecare film e diferit și tot timpul trebuie sa faci ceva nou” a mai spus Nicolae Constantin.

Sursa foto: arhiva personala Nicolae Constantin

Există o artă în a face trailere, chiar dacă de prea multe ori se apelează la aceeași rețetă, mai ales dacă a avut succes (vorbim de Hollywood, totuși 😊) . Dar, astăzi, pare inimaginabilă lumea noastră, a cinefililor, fără trailere, fără acea emoție care clădește acel sentiment de nerăbdare cu 6 luni înainte, poate chiar și un an înainte de lansarea filmului pe care îl aștepți cel mai mult. Și cu fiecare vizionare, se mai adaugă un strop de entuziasm, care te face să numeri zilele până când te vei întoarce în sala magică a cinematografului, unde poveștile prind viață.

Adela
Bun venit pe blog, numele meu este Adela și vă invit să pornim într-o aventura cinematografică.

CITEȘTE ȘI

Comments

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Mai multe din HOLLYWOOD