Acord fără precedent în istorie între studioul Universal și cel mai mare lanț de cinematografe din lume. Cum va fi afectat viitorul industriei de film

O decizie istorică în industria cinematografică a avut loc zilele trecute, după ce lanțul de cinematografe AMC (cel mai mare din SUA, dar și la nivel mondial) și studiourile Universal au ajuns la o înțelegere cu privire la scurtarea ferestrei de lansare a filmelor pe platformele de streaming, după lansarea oficială din cinematografe.

Astfel, studiourile Universal vor putea lansa filmele pe platforme de streaming, în format digital, după doar 17 zile de la premiera din cinematografe, o mișcare ce schimbă regulile în industria filmului, scrie Hollywood Reporter. Decizia este una istorică, după ce ani de zile cinematografele au impus o fereastră de 90 de zile, agreată la nivel mondial între exploatanți și studiourile de film.

Această decizie este privită cu îngrijorare, în special în contextul dat, industria de film fiind printre cele mai afectate din lume din cauza crizei coronavirusului. Momentan, deal-ul negociat între cele două părți este valabil doar pe teritoriul SUA, fiind mai dificil de negociat internațional, însa discuțiile despre piața din Europa și Orientul Mijlociu vor avea loc in săptămânile ce urmează.  De asemenea, va fi valabil pe o perioadă de timp limitată, însă niciuna dintre părți nu a specificat ce înseamnă acest interval. Practic, după cele aproximativ 3 săptămâni în care filmele vor fi difuzate exclusiv în cinematografe, cei de la Universal pot decide mai departe daca le vor lansa și pe platformele de streaming. Studiourile vor să realizeze astfel încasări din toate părțile pentru a-și asigura practic supraviețuirea în industrie, însă mișcarea lor pare una mercenară în relația cu cinematografele partenere care au reprezentat o uriașa sursă de încasări financiare timp de zeci de ani.

Într-un comunicat de presă comun, Universal și AMC au transmis că au ajuns la acordul istoric bazat pe „angajamentul lor comun pentru un parteneriat reciproc benefic pe termen lung, axat pe servirea consumatorilor din întreaga lume, pastrând și îmbunătățind în același timp experiența cinematografică”. Sursele au adăugat că acordul oferă consumatorilor opțiuni în aceste vremuri atât de incerte. De asemenea, AMC ar urmă să încaseze un procent și din difuzările pe platforme.

Adam Aron a declarat că ”AMC îmbrățișează cu entuziasm acest nou model de business în industrie atât pentru că participăm la întreaga economie a industriei, cât și pentru că serviciul premium video on demand creează potențialul suplimentar pentru o rentabilitate crescută a studiourilor de filme, ceea ce ar trebui, la rândul său, să le permită să dea undă verde mai multor producții cinematografice. Acest acord pe mai mulți ani păstrează exclusivitatea pentru vizionarea cinematografică pentru cel puțin primele trei weekenduri ale lansării unui film, perioadă în care, în mod obișnuit, se generează cea mai mare parte a veniturilor unui film în cinematografe. „

Universal este studioul care a făcut cele mai mari presiuni pentru ca cinematografele să îngusteze cât mai mult posibil această fereastră, și iată că au reușit, în cel mai delicat moment din istoria cinematografiei. O regulă de aur în industrie era cea care permitea studiourilor de film să difuzeze  filmele pe platformele de streaming după mininum 3 luni de la premiera lor în cinema. Ani la rând, marile lanțuri de cinematografe din întreaga lume au ținut cu dinții de această regulă, alegând de multe ori să nu mai difuzeze anumite titluri, dacă studiourile nu respectau această clauză. Astfel, decizia celor de AMC este una fără precedent în istorie. Analiștii se tem că această mișcare va avea un impact negativ uriaș asupra cinematografelor care sunt în pragul colapsului în multe regiuni din cauza coronavirusului, foarte multe locații fiind închise complet încă din martie, inclusiv în România.

Interesant este că în luna martie, CEO-ul AMC, Adam Aron, avea altă poziție și chiar a declarat ”război” celor de la Universal, după ce studioul american a decis să lanseze animația Trolls World Tour, direct pe platformele de streaming. Mișcarea le-a adus celor de Universal 100 de milioane de dolari, doar din plata vizionărilor la cerere, cifre mai bune decât se așteptau. Ceea ce i-a împins pe oficialii studioului să declare oficial că intenționează să facă asta mai departe, fără să țină cont de regula de 3 luni impusă de cinematografe.

La momentul respectiv, Aron, CEO-ul AMC declara că dacă asta este poziționarea celor de la Universal, atunci va boicota filmele lor și nu vor mai fi difuzate în niciun cinematograf AMC, inclusiv blockbustere ca Fast and Furious 9, următoarea lor mare premieră. Lui i s-a alăturat și Mooky Greidinger, CEO-ul Cineworld (grup din care face parte și lanțul Cinema City România) & Regal Cinemas (al doilea cel mai mare lanț cinematografic din SUA), care a avut o poziție fermă față de decizia celor de la Universal, spunând la vremea aceea că aceștia au încercat să profite de situația critică datorată pandemiei și că gigantul nu va difuza filmele Universal, dacă aceștia încalcă fereastra cinematografică.

De altfel, imediat după anunțul parteneriatului dintre AMC și Universal, Greidinger a declarat că ”acesta nu este un model de business viabil” și că nu este de acord cu decizia concurenței. ”Nu cunoaștem toate detaliile înțelegerii, dar analizăm fiecare mișcare din industrie. Însă, cu siguranță noi nu ne schimbăm politica cu privire la difuzarea filmelor care respectă această fereastră cinematografică. ” a spus acesta, conform Deadline.

Cum va afecta acest acord viitorul industriei cinematografice

AMC este primul mare lanț care a cedat presiunilor studiourilor, însă este interesant de văzut contextul în care a ales să facă această mișcare. Deși la începutul pandemiei, AMC a avut o poziție dură față de îngustarea ferestrei cinematografice, lanțul de cinematografe se confrunta în același timp cu cea mai mare criză financiară din existența sa, fiind aproape de faliment. De altfel, timp de câteva săptămâni bune a circulat zvonul cum că Amazon ar urmă să cumpere AMC, informație ce nu a fost confirmată niciodată oficial.

Cum se vede pe Wall Street acordul istoric? Ei bine, analiștii de pe Wall Street numesc acest deal drept ”un moment istoric pentru industria filmului”. Aceștia se tem că impactul asupra admisiilor în cinematografe va fi uriaș, iar publicul va prefera să vadă titlurile non-blockbuster în confortul casei lor. În același timp, analiștii sunt de părere că, dacă fereastra asta atât de scurtă va deveni standard în relația cu toți exploatanții, asta va duce la o canibalizare a titlurilor, dar și a admisiilor. Publicul va opta să meargă la cinema doar pentru vizionarea blockbusterelor, ceea ce va duce evident, la scăderi in box-office-ul global, dar si în consumul de produse concession (de la barul cinematografelor), și va impacta negativ profitul final al cinematografelor. Mai mult, comportamentul consumatorului s-ar putea schimba, dacă va fi obișnuit să aștepte doar 3 săptămâni până la difuzarea filmelor pe platforme de streaming. În contextul în care pandemia COVID-19 nu va trece prea curând, se pune și problema expunerii spectatorilor la riscuri. Vor fi atât de dornici să își asume riscurile pentru a viziona un film? Sau mai bine așteaptă până când îl pot urmări acasă?

Michael Nathanson, analist Wall Street, consideră că din acest context istoric marii câștigători vor fi, evident, studiourile de film, care vor să își asigure profituri cât mai mari, ținând cont de bugetele uriașe de marketing pe care le investesc în promovarea titlurilor mari. Evident, consumatorul va fi cel mai avantajat, având la îndemână mai multe opțiuni de a se bucura de vizionarea celor mai așteptate filme. Netflix, Apple, Amazon vor câștiga și ele, desigur. În principiu, cam toată lumea câștigă, mai puțin cinematografele, care vor avea de înfruntat multe dificultăți.

Contextul actual este nesigur, cinematografele nu vor fi deschise la capacitate maximă mult timp de acum, iar în teritoriile unde s-au deschis deja o parte dintre cinematografe, admisiile sunt încă timide, semn că publicul nu este încă pregătit să își asume riscuri, în special în țările unde cazurile de infectare cu COVID-19 sunt în creștere. Din păcate, primele estimări ce anunțau că în vară lumea ar putea intra într-un ritm cât mai aproape de normalitatea de dinaintea pandemiei, nu s-au adeverit. Din contră, există studii și analize de profil care anunță că cinematografele ar putea reveni la normal abia la jumătatea anului 2021, deci va fi un an greu pentru industrie și cei implicați. Totuși, există și voci mai optimiste, care consideră că cinematografele nu vor fi în pericol, fiind o industrie care a închis anul 2019 cu încasări record – 42 de miliarde de dolari și atunci, sigur că jucătorii de pe piață vor dori să își lanseze cât mai multe titluri întâi în cinematografe. Mai este și un alt aspect pentru care studiourile vor dori lansarea în cinema: fiecare spectator plătește bilet, spre deosebire de platformele de streaming, unde un grup mai mare poate urmări un film folosind un singur abonament.

Reacția cinefililor: vor renunța la experiența cinematografică în detrimentul vizionării pe platforme de streaming?

Analistul media Rich Greenfield a expus un punct de vedere interesant în Variety, în urma deciziei Universal-AMC. ”Cei de la Universal nu vor să distrugă lumea cinematografelor, ci încearcă să le ofere consumatorilor ceea ce își doresc: să vadă filme oriunde, oricând.” Acesta este de părere că și alte studiouri vor urma exemplul celor de la Universal, mai puțin Disney. care susține puternic experiența cinematografică. Studiourile sunt avantajate de lansarea mult mai rapidă pe platforme, în condițiile în care 80% din încasările din cinematografe se obțin în primele trei săptămâni. Fereastra de 3 luni până când puteau difuza filmele în regim vizionare la cerere obliga marile studiouri si pe distribuitori să investească în reactivarea campaniilor de marketing.

Dar ce se va întampla cu consumatorul, cinefilul care iubește filmul și pentru experiența cinematografică? Ei bine, vocile sunt împărțite. Urmărind reacțiile cinefililor la anunțul acestor schimbări din industrie de la începutul pandemiei, există un nucleu care nu va renunța niciodată la mersul la cinema. Pentru că iubesc senzația unei săli pline cu oameni care împart aceleași sentimente, pentru că iubesc imersivitatea unui ecran uriaș ce te poartă în poveste și pentru că în final, este o experiență care le definește modul de viață. La polul opus, sunt cei care aleg confortul și flexibilitatea de a urmări un film acasă, fără să fie deranjați de alți spectatori, care vorbesc în timpul filmului, sau care consideră că prețurile biletelor și al produselor de la bar sunt prea mari pentru a mai merita efortul. Ei bine, știm clar că aceste categorii au părerile formate și alegeri convinse. Dar ce se întâmplă cu publicul indecis?

Personal, cred că în acest moment pericolul cel mai mare îl reprezintă reticența publicului de a reveni în sălile de cinema, în contextul în care pandemia evoluează și nu pare că lucrurile se vor îmbunătăți prea curând. E clar că cinematografele fac și vor face tot posibilul să le ofere cele mai sigure condiții de vizionare, dar nu toți vor să își asume riscurile. De ce aș risca să mă imbolnăvesc pentru un film? scria un cinefil pe rețelele de socializare. O întrebare pertinentă, probabil cea care îi inspăîmântă cel mai mult pe proprietarii de cinema. Dar, pe de altă parte, privind optimist, cărui cinefil nu îi este dor să meargă alături de prieteni la film, să împartă impresii la cald, să trăiască aceleași emoții? Chiar dacă mobilizarea se va mai face mai greu, evident, ținând cont de cum va evolua epidemia, cred că această dorință va reveni rapid, mai ales în rândul tinerilor.

Impactul unui film văzut în sala de cinema nu poate fi înlocuit cu experiența vizionării de acasă, oricât de avansată ar fi tehnologia de tip home theatre. De altfel, sunt mulți spectatori care au reacționat cu tristețe la noile schimbări din industrie. ”Un film devine clasic dacă este vizionat/difuzat întâi în cinematografe” scria un cinefil într-un comentariu pe pagina de Facebook a celor de la Variety. Si are mare dreptate, cele două experiențe sunt diferite, complementare, dar nu pot fi înlocuite una cu cealaltă.

De câte ori nu ți s-a întâmplat să vezi un film acasă și să zici ”îți dai seama cum s-ar fi văzut în cinema”? Și nu este valabil doar în cazul unor blockbustere, ci impactul este la fel de mare și în cazul dramelor, filmelor independente, de festival sau de Oscar. Sala de cinema nu este doar un loc de vizionare, ci și un loc de evadare. Acasă sentimentul este mult diminuat, ești permanent conștient de locul în care te afli, în schimb, în sala de cinema, timpul se dilată și parcă pășești într-o altă lume.

Sigur, nu pot să îmi ascund îngrijorările, mai ales că lucrez în această industrie, și dacă am fost optimistă până acum, încep și eu să mă tem pentru viitorul acestei industrii. Dar, dacă am descoperit ceva în această pandemie, este cât de greu ne este fără lucrurile pe care le iubim, fără ieșirile care aparent sunt insignifiante, dar care iată cât de mult ne definesc. Mersul la cinema ne apropie, ne face să descoperim lucruri noi, să trăim experiențe comune (chiar și pentru scurt timp). Nu cred că mi-a bătut inima atât de tare la un film urmărit acasă, spre deosebire de un film vizionat în cinema. Este  o adrenalină care ne pune sângele în mișcare, pe care doar sala de cinema ți-o poate oferi. Sper, totuși, cu optimism, că o industrie care a trecut în 100 de ani prin războaie și cele mai mari crize financiare globale, și nu și-a închis porțile, va avea forța să se redreseze. Dar asta depinde și de noi, să nu uităm cât de mult iubim și ce înseamnă cinema-ul pentru noi. Filmul este o pasiune și noi, cinefilii, ar trebui în perioada următoare, să ajutăm și să susținem o industrie care ne hrănește pasiunea.

Mi-aș dori ca toată lumea care a fost la cinema să se uite puțin mai profund la ce a însemnat vizionarea unui film în sala de cinema, s-ar putea ca fiecare să învețe ceva nou despre el, pentru că este mai mult decât despre popcornul delicios și reuniunea cu prietenii. Este vorba despre emoție, și dacă această emoție dispare, dispare și ceva din noi pentru totdeauna.

Așa că aveți grijă de voi ca să ne putem revedea cu bine la cinema.

Sursă foto: Unsplash

Adela
Bun venit pe blog, numele meu este Adela și vă invit să pornim într-o aventura cinematografică.

CITEȘTE ȘI

Leave a reply

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Mai multe din Filme